Grundforløb

 

 

Grundforløb
½ år

da

hi

en

id

2 fr. spr.

kunst.
fag

sa

ma

 nat.
fag

AP

NV

AT

Første halvår med dansk, historie, engelsk, idræt, 2. fremmedsprog (spansk, tyskF, franskB eller franskF), kunstnerisk fag (musik eller billedkunst), samfundsfag, matematik, naturvidenskabeligt fag (biologi, fysik, geografi eller kemi) og de tværgående forløb

  • Almen sProgforståelse (AP)
    er et tværfagligt forløb inden for sprogfagene og dansk. Formålet med almen sprogforståelse er at etablere en bedre forståelse af sproget og dets struktur, funktion og grammatik. Almen sprogforståelse skal gøre det lettere at lære sprog.
  • NaturVidenskabeligt grundforløb (NV)
    er et tværfag, der tager udgangspunkt i emner kendt fra hverdagen som er velegnede til at synliggøre naturvidenskabelig tankegang. I grundforløbet sammentænkes biologi, fysik, kemi, naturgeografi og matematik.
  • Almen sTudieforberedelse (AT)
    Her behandles emner på tværs af fagene med bl.a. det formål at gøre dig til studerende. I AT arbejder vi med fagenes forskellige metoder og teorier. De forskellige emner belyses fra såvel humanistiske som samfundsvidenskabelige og naturvidenskabelige vinkler.


     
Ideen om et grundforløb er i sig selv en rigtig god ide, idet ens viden om hvorledes diverse fag på gymnasiet forgår samtidig med fagene AT, AP og NV følger det op med at give én, en grundlæggende viden til de sproglige, naturvidenskabelige og tværfaglige dele.  Det, der har været en stor hjælp, er samarbejdet med andre elever, som gennemgående har været en brugt arbejdsform i AT, NV og AP. Jeg synes nemlig, at samarbejde er en af de bedste veje til at indlære nye ting, på grund af at man sammen med sin partner kan diskutere sig frem til eventuelle løsninger på en problemstilling eller som gjort i tredje AT-forløb, hvor vi coachede hinanden indbyrdes.   (Kasper)