Almen studieforberedelse
Almen
studieforberedelse (AT) er et samarbejde mellem fag inden for og på
tværs af det almene gymnasiums tre faglige hovedområder: naturvidenskab,
humaniora og samfundsvidenskab. I almen studieforberedelse vil du bl.a.
komme til at arbejde med betydningsfulde natur- og kultur-fænomener og
almenmenneskelige spørgsmål. Gennem bevidst og systematisk beskæftigelse
med studiemetoder og arbejdsformer, vil du udvikle din studiekompetence.
Ved at anvende forskellige faglige metoder til belysning af
problemstillinger opnår du en bredere og mere hel forståelse af et emne.

|
Vores klasse 1y
blev i den første uge præsenteret for det første,
sindsoprivende spændende AT-forløb, som skulle omhandle broer i
vid udstrækning. Uanset hvor kedeligt, eller sindssygt det end
lyder, formåede lærerne at levere en sjov og lærerig start på
gymnasiet. Fagene som indgik var Dansk, matematik og kemi, og hvis
du spørger 1.y ved vi nu alt om rustbeskyttelse af broer, hvordan
korrossion (rust) opstår og ikke mindst, hvilke fantastiske
matematiske figurer der gemmer sig i konstruktionerne af de to
Lillebæltsbroer. Og med Lillebæltsbroerne som omdrejningspunkt
har vi læst mange spændende tekster om begge broers oprindelse,
som jo begge, hver på sin vis, er en milepæl i Danmarks
historie. Emnet om
Lillebæltsbroerne blev afrundet med en intro/klasseudflugt til
middelfart, en tur over begge broer, på museum, og så var vi
kommet godt fra start på det nye reformerede gymnasium. (Aske)
AT er et fag, som skal være
stærkt præget af et tværfagligt samarbejde mellem fagene
indenfor naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab. Vi har
bl.a. arbejdet med emnet kropskultur, hvor dansk, fysik og kemi
indgik, derudover velfærd hvor fagene samfundsfag, dansk og
matematik samarbejdede. Forskellige arbejdsformer er blevet
anvendt og nye teknikker er blevet introduceret. Det positive om
de foreløbige AT emner har været, at det har været muligt at
se en sammenhæng mellem fagene og det har været spændende at
tage fat i et emne, som man bearbejder fra forskellige vinkler.
(Ditte) |
|
I slutningen af grundforløbet arbejdes med et emneforløb, der giver dig faglige og
arbejdsmæssige udfordringer og derved understøtter din udvikling fra
folkeskoleelev til gymnasieelev.
Et eksempel kunne være et forløb med emnet "Krop og sundhed", hvor fagene
biologi, samfundsfag, idræt samt dansk eller engelsk kan indgå.
På studieretningerne
arbejdes med emneforløb, hvor der gradvist stilles større krav til dig med
hensyn til bl.a. produkt, formidlingsformer og kompetencer.