Almen studieforberedelse

Almen studieforberedelse (AT) er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af det almene gymnasiums tre faglige hovedområder: naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab. I almen studieforberedelse vil du bl.a. komme til at arbejde med betydningsfulde natur- og kultur-fænomener og almenmenneskelige spørgsmål. Gennem bevidst og systematisk beskæftigelse med studiemetoder og arbejdsformer, vil du udvikle din studiekompetence. Ved at anvende forskellige faglige metoder til belysning af problemstillinger opnår du en bredere og mere hel forståelse af et emne.

Vores klasse 1y blev i den første uge præsenteret for det første, sindsoprivende spændende AT-forløb, som skulle omhandle broer i vid udstrækning. Uanset hvor kedeligt, eller sindssygt det end lyder, formåede lærerne at levere en sjov og lærerig start på gymnasiet. Fagene som indgik var Dansk, matematik og kemi, og hvis du spørger 1.y ved vi nu alt om rustbeskyttelse af broer, hvordan korrossion (rust) opstår og ikke mindst, hvilke fantastiske matematiske figurer der gemmer sig i konstruktionerne af de to Lillebæltsbroer. Og med Lillebæltsbroerne som omdrejningspunkt har vi læst mange spændende tekster om begge broers oprindelse, som jo begge, hver på sin vis, er en milepæl i Danmarks historie. Emnet om 
Lillebæltsbroerne blev afrundet med en intro/klasseudflugt til middelfart, en tur over begge broer, på museum, og så var vi kommet godt fra start på det nye reformerede gymnasium.
(Aske)

AT er et fag, som skal være stærkt præget af et tværfagligt samarbejde mellem fagene indenfor naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab. Vi har bl.a. arbejdet med emnet kropskultur, hvor dansk, fysik og kemi indgik, derudover velfærd hvor fagene samfundsfag, dansk og matematik samarbejdede. Forskellige arbejdsformer er blevet anvendt og nye teknikker er blevet introduceret. Det positive om de foreløbige AT emner har været, at det har været muligt at se en sammenhæng mellem fagene og det har været spændende at tage fat i et emne, som man bearbejder fra forskellige vinkler. (Ditte)


I slutningen af grundforløbet arbejdes med et emneforløb, der giver dig faglige og arbejdsmæssige udfordringer og derved understøtter din udvikling fra folkeskoleelev til gymnasieelev.
Et eksempel kunne være et forløb med emnet "Krop og sundhed", hvor fagene biologi, samfundsfag, idræt samt dansk eller engelsk kan indgå.

studieretningerne arbejdes med emneforløb, hvor der gradvist stilles større krav til dig med hensyn til bl.a. produkt, formidlingsformer og kompetencer.