Almen sprogforståelse
(AP), er et forløb som skal give os elever en bredere forståelse
af sprogets opbygning og sammenhæng, hvilket vi kan bruge i fremtidig sproglære. I forløbet indgår et latinforløb, som på
mange punkter er meget lærerigt og oplysende. Der indgår et
omfattende grammatikkursus, som i bred forstand omhandler sætningsanalyse
og ordklasser. Ud over de to hovedfaktorer, latin og grammatik, er
der en danskdel og noget omkring sprogets udvikling, dialekter osv.
Vi er endnu for tæt på forløbet til at sige om det har haft en
positiv virkning på, hvorvidt vi er blevet bedre til at lære
sprog, men det vi har haft, vil jeg definere som et omfattende
supplement til noget mange ellers ville have gennemgået i de
enkelte sprogfag. Jeg tror, hvor kedeligt det så end har været at
terpe grammatik i fire stive timer, at mange har fået en del ting på
plads. Hvorvidt det så hænger fast er endnu ikke til at vide.
(Aske)
I AP er der fire forskellige
emner, der i løbet af grundforløbet skal bearbejdes - latin,
grammatik, sociolingvistik samt dansk, herunder kendskab til
sproghandlinger. Latin var en god oplevelse, som har været
medvirkende til at give mig en bedre indsigt i og forståelse
af sproget. Ligeledes er timerne til grammatikken givet godt ud,
eftersom en slavisk gennemgang af en grammatikbog har gjort, at
alle begreber nu er frisket op, hvilket kan blive en fordel senere
hen. De to andre dele, dansk og sociolingvistik, kan jeg knap
erindre, sandsynligvis fordi det var i starten af forløbet, stoffet
blev gennemgået, hvor jeg dårligt vidste, hvilken time vi var i
gang med og formålet. Samlet set, synes jeg AP har nået målet - at
give en sproglig indsigt.
(Mia) |