Fysik eksempler:
Forside for D&D
- Lyd og lys
- Energi
- Luft og tryk
- Mekanik
- El og magnetisme
- Atom og kernefysik
- Andet
Emne: |
Resume: |
Filer: *.doc og *.pdf dokumenter er vejledning og analyser *.cmbl m.fl. er data filer |
|
|
|
Stående bølger (Bjarne Østergaard, Holstebro Gymnasium) |
||
|
Vejledning i optagelse af lyd fra stående bølger i et rør, hvor lyden frembringes ved at banke på røret. Herved kan frekvens og bølgelængde bestemmes |
|
|
Indledende lydforsøg skal beskrives nærmere |
|
Sensorer: mikrofon Niveau: C og B
|
||
Lydens fart, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Med to Vernier mikrofoner placeret i en vis afstand optages et kort lydsignal, som funktion af tiden. Grafisk aflæses, hvor lang tid der går fra den nærmeste mikrofon blive påvirket til den anden bliver det. |
|
|
Sensorer: 2 mikrofoner Niveau: C og B |
|
Lyd analyse (Signe Kvist Mengel, Virum Gymnasium) |
||
|
Undersøgelse af forskellige lydbilleder ved brug af datafangst med Logger-Pro og en Vernier mikrofon |
Lydanalyse(3).doc |
|
Sensorer: mikrofon Niveau: C og B |
|
Toner i en flaske (Dennis Nielsen, Favrskov Gymnasium) |
||
|
Handler om en simpel anvendelse af en mikrofon. |
|
|
Sensorer: mikrofon Niveau: C |
|
Vandbølger (Caroline Abate, Holstebro Tekniske Gymnasium ) |
||
|
Det primære mål er at lære programmet Logger Pro at kende. Det andet mål er at måle udbredelseshastigheden for en vandbølge |
|
|
Sensorer: Digitalt kamera Niveau: C |
|
Om Fourier-analyse, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
Note om hvad det er, som foregår ved frekvensanalysen FFT. Desuden vises, hvordan frekvenstoppenes middelfrekvens kan bestemmes mere præcist. Eksemplerne hører med til noten. |
||
|
Sensorer: mikrofon Niveau: C og B
|
|
Lyd-vokaler, (Finn M. Poulsen, Rysensteen Gymnasium) |
||
En lille vejledning til C-niveau fysik til aktiv undersøgelse/læring/anvendelse af basale begreber indenfor lyd(bølger). |
Omtale.doc Vejledning.doc |
|
|
Sensorer: Mikrofon Niveau: C |
|
Lydoptagelse (Jacob Jalving, Rosborg Gymnasium) |
||
|
Jeg har en musikklasse, og vi har på klassen forsøgt at måle lyd fra en fløjte med variabel længde for at give indsigt i fysiske størrelser omkring lyd. |
Kommentar.txt Markus stemmer.cmbl |
Sensorer: Mikrofon Niveau: C |
||
Lysvariation, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
Analyse af to lyssignaler fra lysstofrør og en PC skærm: Variation af lysstyrken og henfaldstiden for lysglimt fra PC-skærm.
|
||
|
Sensorer: lyssensor Niveau: C og B |
|
Lyskilder, (Finn M. Poulsen, Rysensteen Gymnasium) |
||
Vedlagt en loggerprofil med nogle spektre fra lyskilder, men nok så væsentlig øjets følsomhedskurve. Desuden en wordfil med et arbejdsark til elever om forskellige lyskilder og energirigtighed. |
Lyskilder_red_tekst.doc Div.lamper+øjet.cmbl |
|
|
Sensorer: Spektrofotometer Niveau: C og B |
|
Spektrallinier, opgave (Tina Bove Riisgaard, Silkeborg Gymnasium) |
||
En lille opgave, som fungerede fint i en af mine 2g-ere (B-niveau) |
Spektrallinier-opgaver.doc ukendt spektrum.cmbl brint.cmbl databogen.pdf |
|
|
Sensorer: Spektrofotometer Niveau: B |
|
Jordens atmosfære, Frauenhoferlinier (Tina Bove Riisgaard, Silkeborg Gymnasium) |
||
Jeg spektrofotometeret mod solen (3 cmbl-filer er vedhæftet). Tænk at kunne bestemme grundstofindholdet i jordens atmosfære. Jeg synes det er lidt vildt.
|
Lys fra solen.doc solen1.cmbl solen3.cmbl solen4.cmbl Kommentar.txt Re,Leo Sørup.txt Leo SørupHelium.cmbl |
|
|
Sensorer: spektrofotometer Niveau: alle |
|
Plancks konstant (Tina Bove Riisgaard, Silkeborg Gymnasium) |
||
Vedlagt en øvelsesvejledning til at bestemme Plancks konstant, hvor lyskilden er lysdioder
|
Plancks
Konstan1.doc gron1.cmbl gron.cmbl planck.xlsx |
|
|
Sensorer: spektrofotometer Niveau: B og A |
|
Afkøling af blylod, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
En elevvejledning i at analysere en afkølingskurve. Modelopbygning som indbefatter Newtons varmeledning og Stefan Boltzmanns strålingslov. Stefan Boltzmanns konstant bestemmes. |
|
|
Sensorer: Stainless temp.sensor Niveau: B og A |
|
Fordampning og afkøling, (Peter Schwartz Jensen, Alssundgymnasiet Sønderborg) |
||
|
Mit formål har dels været at afprøve en Ohaus-vægt (0,01g/200g), dels at undersøge hvor langt jeg kunne komme ved måling af masse og temperatur på varmt vand i en petriskål som funktion af tiden. |
Omtale.doc |
Sensorer: Temperatur og Vægt Niveau: B |
||
Måling af strålingsfluks med solarsæt , (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
På en sort kobberplade måles energien fra solstrålingen. Gennemgang af målinger og analysemetoder. I eksemplet demonstreres betydningen af starttemperaturen. |
|
|
Sensorer: Stainless temp.sensor og temp. punktsensor Niveau: NV, C og B |
|
Solfanger, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Beskrivelse af et solfangereksperiment. Filen er ikke færdig. Data og databehandling er beskrevet i datafilen |
|
Sensorer: Stainless temp.sensor Niveau: B |
||
Varmefylde (Lasse Seidelin, Rysensteen Gymnasium) |
||
|
Introduktion til bestemmelse af varmefylde |
|
|
Sensorer: Stainless temp.sensor Niveau: NV og C |
|
Joules lov og varmeledning (Christian Thune, Gl. Hellerup Gymnasium) |
||
|
To klassiske øvelser Joules lov og K-værdi kombineret med Logger-Pro giver mulighed for at kigge på varmestrømme uden kendskab til differentialregning. |
|
|
Sensorer: Stainless temp.sensor Niveau: C og B |
|
Varmefylde, (Finn M. Poulsen, Rysensteen Gymnasium) |
||
|
Formål: at bestemme den specifikke varmekapacitet, cg, for kølervæske og for granit. 2 Elevvejledninger og to kommentarer. |
|
|
Sensorer: Stainless temp.sensor Niveau: C |
|
Elkedel, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Sammenhæng mellem energitilførsel og temperaturstigning måles. Vands varmefylde bestemmes. (Der er både en elementær og en mere avanceret analyse) |
|
|
Sensorer: Stainless temp.sensor og temp. punktsensor Niveau: C og B |
|
Schürholtz Apparat , (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Bestemmelse af et metals varmefylde. Gennemgang af målemetode og dataanalyse. |
|
|
Sensorer: Stainless temp.sensor og 2 temp. punktsensor Niveau: B |
|
Bevægelse med gnidning, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Formålet er at eftervise, at ændringen i systemets mekaniske energi er lig det arbejde, som udføres af den ydre kraft (her gnidningskraf- ten på en slæde, der trækkes af et træklod). Elevvejledning. |
|
|
Sensorer: CBR- og kraftsensor Niveau: C og B |
|
Svingende lod, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
For et svingende lod undersøges, hvordan loddets mekaniske energi aftager med tiden. Dette gøres for forskellige masser af lodder med (næsten) samme form. Der opstilles en matematisk model og laves dataanalyse.
Sensor: Fotogate Niveau: B og A |
|
Kvælstofforsøg (Tina Bove Riisgaard, Silkeborg Gymnasium) |
||
|
Jeg har sammen med mine elever (A og B-niveau) lavet at par varmelære forsøg, hvor det er nødvendigt at tage hensyn til omgivelsernes energi-bidrag. Det i sig selv synes jeg har været lærerigt. |
Den specifikke fordampningsvarme for kvaelstof.doc |
|
Sensorer: Elektronisk vægt |
|
Niveau: Fysik A og B |
||
Lufttermometer, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Eksperiment og analyse af data med bestemmelse af temperaturens absolutte nulpunkt. Data, dataanalyse, elevvejledning og et billede.
Sensorer: Temp. og tryksensor Niveau: NV, C og B |
Eksperiment.lufttermometeret.doc Lufttermometer cirkulator.cmbl |
Boyle Mariottes lov, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
En elevvejledning (1. g niveau) |
|
Sensor: Tryksensor Niveau: NV og C |
||
|
||
Luftballoner (Tina Bove Riisgaard, Silkeborg Gymnasium) |
||
|
Jeg har i en 2g-fysik (B-niveau) leget med ubåde og luftballoner. De sidste er lavet af almindelige tynde institutionsplastikposer. Vi har til dataopsamlingsforsøget klistret 4 tynde poser sammen med tape. Dernæst har vi pustet luftballonen op med en varmluftspistol og målt opdriften. |
Luftballoner og ubaade -
elevvejledning.doc |
|
Sensorer: Elektronisk vægt og termosensor |
|
Niveau: Fysik B |
||
Mættede vanddampes tryk (Inga Kjær, Holstebro Gymnasium) |
||
|
Forsøg med mættet vanddamps tryk vil være relevante
i forbindelse med emnet meteorologi. |
Mættet
vanddamps tryk.doc Maettet vanddamps tryk.cmbl Maettet vanddamp luftkoeling.cmbl |
|
Sensorer: Stainless temp.sensor og tryksensor Niveau: B, C og NV |
|
Jævn Cirkelbevægelse, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Elevvejledning. Et billede af opstillingen mangler. Et eksempel på en måling: Flere målinger med dataanalyse: |
|
|
Sensorer: Kraftsensor og fotogate Niveau: B og A |
|
Faldforsøg, (Martin Schwebs Rasmussen, Alssundgymnasiet Sønderborg) |
||
|
Faldforsøg med luftmodstand. |
|
Sensorer: Videokamera Niveau: B og A |
||
Bevægelse analyseret ud fra videoklip, (Søren Toft, Virum Gymnasium) |
||
|
Jeg synes der er en pædagogisk pointe i at bede eleverne bruge deres egen teknologi (mobiltelefonerne) til at måle boldens bevæ-gelse. Da det er et Fysik B hold, så er det kun bevægelse i en dimension vi har set på. |
|
Sensorer: Videokamera (mobiltelefoner) Niveau: B |
||
Standselængde, (Leo Sørup, Ikast Gymnasium) |
||
|
Formålet med denne journal er at undersøge sammenhængen mellem standselængde og kinetisk energi af en træklods, der glider hen over et gulv, og dermed bestemme gnidningskoefficienten mellem træ og gulv |
|
Sensorer: Fotogate Niveau: B |
||
Armbrøst og pil, (Leo Sørup, Ikast Gymnasium) |
||
|
Formålet med rapporten er at måle kraften i en armbrøst og sammenligne pilens kinetiske energi med kraftens arbejde |
|
Sensorer: Fotogate og kraftsensor Niveau: B og A |
||
Hooks lov (kræfter) (Leo Sørup, Ikast Gymnasium) |
||
|
Formålet er at måle
|
Måling af kræfter med LabPro.doc
|
Sensorer: kraftsensor Niveau: B og A |
||
En tivoli tur, (Niels Kruse, Rysensteen Gymnasium) |
||
|
Jeg har været i Tivoli med mine 3.g'ere og vedlagt kan I se hvad vi fik ud af det
Sensorer: Accelerationssensor Niveau: A |
|
|
|
|
Hoppende Bold (Niels Kruse, Rysensteen Gymnasium) |
||
|
I denne øvelse undersøges hvordan en bold hopper. Sensorer: Accelerationssensor Niveau: A, B, C |
Kommentar.txt BoldDrop-Energi.doc main.ranger.89p HoppendeBold-ElevRapport.pdf |
|
|
|
Faldforsøg, (Bjarne Østergaard, Holstebro Gymnasium) |
||
|
Faldforsøg med luftmodstand undersøgt ved videooptagelser og analyse med Logger Pro. Teori for bevægelse med modstand proportional med |
Undersøgelse af fald med 1u.doc
|
|
Sensorer: Digital kamera Niveau: B og A |
|
Galilei´s skråplan (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
En kugle og en vogns bevægelse på et skråplan. To eksempler.
Noter om Galilei´s og Newtons bevægelseslære: |
|
|
Sensorer: CBR Niveau: B og A
|
|
Kraftplatform (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Indeholder bl.a. beskrivelse for, hvordan et hop med afsæt på en kraftplatform kan analyseres med Logger Pro |
|
|
Sensorer: Kraftplatform Niveau: A |
|
Kraftplatform (Dennis Nielsen, Favrskov Gymnasium) |
||
|
Et hop på en kraftplatform analyseres med IT-interactiv |
|
|
Sensorer: Kraftplatform Niveau: A |
|
Video og bevægelse, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Noter/elevvejledning om videoanalyse af en bevægelse - kuglestød, længdespring og et løb - som brugt ved et AT forløb i 1. g De to datafiler hører sammen, og skal ligge i samme mappe. |
|
Sensorer: Digitalt kamera Niveau: C, B og A |
||
Videoanalyse med et Månehop (Jacob Jalving, Rosborg Gymnasium) |
||
|
Skrå kast og et hop på Månen |
videoanalyse med månehop.doc moonjump.avi |
Sensorer: Digitalt kamera Niveau: C, B og A |
||
Stød i 2 dimensioner (Peter Panum Kjeldsen, Rosborg Gymnasium) |
||
Skrå kast og stød med videoanalyse |
Videoanalyse af bevægelser.doc | |
Sensorer: Digitalt kamera Niveau: B og A |
||
Gnidningskraft/Gnidningskoefficient, (Caroline Abate, Holstebro Tekniske Gymnasium) |
||
|
Formål: Finde den statiske og dynamisk gnidningskraft og -koefficient for diverse materialer |
|
Sensorer:
Kraft sensor |
||
Skrå kast, (Caroline Abate, Holstebro Tekniske Gymnasium) |
||
|
Det er øvelsens formål at undersøge det skrå kast og sammenligne de målte resultater med teorien |
|
Sensorer:
Digitalt kamera Niveau: A |
||
Skrå kast (Ole H Henriksen, Helsingør Gymnasium) |
||
|
Her er en lidt større øvelse med det skrå kast + videoer og cmbl fil Sensorer: Videooptager (digital) Niveau: A og B |
Syv.videoer.Skrå kast.zip |
|
|
|
Harmonisk bevægelse, (Ole H. Henriksen, Helsingør Gymnasium) |
||
|
Formålet er, at eftervise formler for en harmonisk svingning, at eftervise Hooks´s lov og at finde formler for seriel- og parallel- kobling af fjedre. Elevvejledning. |
|
|
Sensorer: CBR- og kraftsensor Niveau: A |
|
Den faldende snor, (Ole H. Henriksen, Helsingør Gymnasium) |
||
|
Øvelsen går ud på at undersøge en snor, der sidder fast på en krog i den ene ende, og som slippes med hånden i en position, hvor den frie og den faste ende holdes i samme højde. Det giver et "overraskende" resultat. Filen indeholder en vejledning og analyse af forsøget. |
|
|
Sensorer: Videokamera |
|
Niveau: Brugt i forbindelse med en 3. års opgave |
||
En gåtur på en computerskærm, (Niels Andersen, Horsens Gymnasium) |
||
|
Hermed en elevøvelse i i den indledende bevægelseslære i fysik: Hvordan
ser en gåtur ud på computerskærmen? |
|
|
Sensorer: CBR bevægelsessensor |
|
Niveau: Fysik C, evt. B og NV |
||
Måling af acceleration, kraft og højde (via tryk), (Henrik B. Nørregaard, Egå Gymnasium) |
||
|
Her er en lille introduktion til Verniers Wireless Dynamics Sensor
System. |
|
|
Sensorer: Wireless Dynamics Sensor |
|
Niveau: Fysik B og C |
||
Enertimoment, (Leif Steffensen, Holstebro Tekniske Gymnasium) |
||
|
Her er en øvelse om inertimoment og dets betydning for et legemes acceleration. Der måles op en rullende cylinder og en jo-jo. |
Omtale.txt |
|
Sensorer: Bevægesensor (CBR) Niveau: A |
|
|
|
|
Luftmodstand (Ole H Henriksen, Helsingør Gymnasium) |
||
|
Her er den sædvanlige øvelse med luftmodstand og
kageforme Sensorer: Bevægesensor og en vægt Niveau: B og A |
Luftmodstand kageformeDASG2008.doc |
|
|
|
Elektriske kredsløb, karakteristikker (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Øvelsesvejledning vedr. måling af diverse karakteristikker: Danielle element: 2 resistorer og deres seriekobling: 2 resistorer og deres effekter: |
|
En pæres karakteristik. Her vises, hvordan den kan optages som en tidskurve: |
||
Sensorer: Strøm- og
spændingssensorer Niveau: B |
||
I-U karakteristikker (Peter Schwartz Jensen, Alssundgymnasiet Sønderborg) |
||
|
Demoforsøg: |
|
Sensorer: 2 Spændingssensorer Niveau: B |
||
|
|
|
Ohms 2. Lov (Ole H Henriksen, Helsingør Gymnasium) |
||
|
En øvelse om Ohms 2. lov - Batterier
Sensorer: Strøm- og spændings sensorer Niveau: B og A |
|
|
|
|
En kapacitor øvelse, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Elevvejledning i kapacitor-øvelse, hvor databehandling laves vha. Logger Pro. Niveau: A |
|
|
|
|
En kapacitor øvelse, (Ole H Henriksen, Helsingør Gymnasium) |
||
|
Formål er, at eftervise formler for kobling af
kapacitorer samt for op- og afladning af kapacitorer Niveau: A |
|
|
|
|
La Places lov, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Elevvejledning, hvor databehandling laves med Logger Pro. To filer med data.
|
|
|
Niveau: B og A |
|
e/m, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Fællesrapport lavet af 3mFY: Sammenhæng mellem B-feltet i Helmholtz spolerne og Strømstyrken bestemmes: Feltets homogenitet undersøges: Nord bestemmes: Databehandling, hvor e/m beregningerne udføres: Sensorer: B-sensor Niveau: A |
|
|
|
|
Joules lov, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Elevvejledning: To elev forsøg:
Her er vist et eksempel på databehandling, hvor der også er korrigeret for varmetabet til omgivelserne |
|
Sensorer: stainless temp.sensor Niveau: B |
||
Kraften mellem kondensatorplader, (Leif Steffensen, Holstebro Tekniske Gymnasium) |
||
|
I denne øvelse arbejdes med en pladekondensator og dens kapacitet og den elektriske kraft, der virker mellem dens plader, skal måles |
|
|
Sensorer: spændingssensorer og digital vægt Niveau: A |
|
Induktion, (Leif Steffensen, Holstebro Tekniske Gymnasium) |
||
|
Her er en lidt anderledes øvelse i induktion, idet der også er lidt fysisk pendul med. Det er samtidig en øvelse, der viser, hvordan man kan "hale" noget fornuftigt ud af et meget støjfyldt signal. |
Oevelse i Induktion.doc |
|
Sensorer: spændingssensorer og B-felt sensor Niveau: A |
|
|
|
|
|
|
|
Henfald for Ba137m, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Aktiviteten for et radioaktivt henfald følges. Der skal laves undersøgelse af tællestatistik (kvadratrodsreglen). Elevvejledning. Et eksempel på målinger med databehandling: |
|
|
Sensorer: M&S Radiation tube sensor + GM-rør Niveau: C og B
|
|
Henfald for en Pa-kilde:, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Data med databehandling. Bemærk, at baggrundsaktiviteten aflæses som det niveau, som aktiviteten nærmer sig asymptotisk |
|
Sensorer: M&S Radiation tube sensor + GM-rør Niveau: C og B |
||
Halveringstid (Ole H Henriksen, Helsingør Gymnasium) |
||
|
Halveringstid for Ba-137 og Pa-234 Sensorer: Ratemeter med GM-rør Niveau: B og C |
|
|
|
|
Neutronkilde, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Data fra en neutronkilde analyseres vha. Logger Pro. En vejledning samt et eksempel på data og databehandling: Niveau: B og A |
|
|
|
|
Røntgen, (Leo Sørup, Ikast Gymnasium) |
||
|
Automatisk optagelse af spektre Sensorer: Ratemeter og spænding Niveau: B og A |
Røntgenstråling med LabPro.jpg Røntgenstråling med LabPro.doc 30 kV røntgenstråling mod et ukendt krystal.cmbl 30 kV røntgenstråling mod et LiF-krystal.cmbl Røntgenstråling med LabPro SkoleKom.txt |
|
|
|
Statistiknoter og elevøvelse, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
Noter om statistik og usikkerhed. Teori og praktiske eksempler: En elevvejledning. Statistisk undersøgelse: Data til ovenstående: Niveau: Alle niveauer |
|
|
|
|
Apparat usikkerhed, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium) |
||
|
To eksempler på bestemmelse af måleapparaturets "apparat"-usikkerhed: Her måles usikkerheden på en måling med en lysmåler og en spændingsmåler Niveau: Alle niveauer |
|
|
|
|