Fysik eksempler: DASG - Danske Science  ...
        Forside for D&D

- Lyd og lys
- Energi
- Luft og tryk
- Mekanik
- El og magnetisme
- Atom og kernefysik
- Andet

Emne:

Resume:

Filer:

*.doc og *.pdf dokumenter er vejledning og analyser

*.cmbl m.fl. er data filer

 

 

 

Lyd og Lys

Stående bølger (Bjarne Østergaard, Holstebro Gymnasium)

 

Vejledning i optagelse af lyd fra stående bølger i et rør, hvor lyden frembringes ved at banke på røret. Herved kan frekvens og bølgelængde bestemmes

Vejledning til optagelse af.doc

Stødtone_analyseret.cmbl

 

Indledende lydforsøg skal beskrives nærmere

Indledende lydforsøg.doc

Båndd1_ny_ny.cmbl

Sensorer: mikrofon

Niveau: C og B

 

Lydens fart, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Med to Vernier mikrofoner placeret i en vis afstand optages et kort lydsignal, som funktion af tiden. Grafisk aflæses, hvor lang tid der går fra den nærmeste mikrofon blive påvirket til den anden bliver det.

Lydens fart.doc

Lydens.fart.cmbl

 

Sensorer: 2 mikrofoner

Niveau: C og B

 

Lyd analyse (Signe Kvist Mengel, Virum Gymnasium)

 

Undersøgelse af forskellige lydbilleder ved brug af datafangst med Logger-Pro og en Vernier mikrofon

Lydanalyse(3).doc

 

Sensorer: mikrofon 

Niveau: C og B

 

Toner i en flaske (Dennis Nielsen, Favrskov Gymnasium)

 

Handler om  en simpel anvendelse af en mikrofon.

Toner i Flaske ver 002.zip

 

Sensorer: mikrofon 

Niveau: C

 

     

Vandbølger (Caroline Abate, Holstebro Tekniske Gymnasium )

 

Det primære mål er at lære programmet Logger Pro at kende. Det andet mål er at måle udbredelseshastigheden for en vandbølge

vandbølge.doc

 

Sensorer: Digitalt kamera

Niveau: C

 

Om Fourier-analyse, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

Note om hvad det er, som foregår ved frekvensanalysen FFT. Desuden vises, hvordan frekvenstoppenes middelfrekvens kan bestemmes mere præcist.

Eksemplerne hører med til noten.

Om fourieranalyse.doc

Four-analyse.cmbl

y-lyd1.cmbl

y-lyd2.cmbl

 

Sensorer: mikrofon

Niveau: C og B

 

 

Lyd-vokaler, (Finn M. Poulsen, Rysensteen Gymnasium)

En lille vejledning til C-niveau fysik til aktiv undersøgelse/læring/anvendelse af basale begreber indenfor lyd(bølger).

Omtale.doc
Vejledning.doc
 

 

Sensorer: Mikrofon

Niveau: C

 

Lydoptagelse (Jacob Jalving, Rosborg Gymnasium)

 

Jeg har en musikklasse, og vi har på klassen forsøgt at måle lyd fra en fløjte med variabel længde for at give indsigt i fysiske størrelser omkring lyd.

Kommentar.txt
Markus stemmer.cmbl
 

Sensorer: Mikrofon

Niveau: C

 
     

Lysvariation, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

Analyse af to lyssignaler fra lysstofrør og en PC skærm: Variation af lysstyrken og henfaldstiden for lysglimt fra PC-skærm.

 

Lysstofrør og pc skærm.doc

Lysstofroer.cmbl

PC Skaerm1.cmbl

 

Sensorer: lyssensor

Niveau: C og B

 

     

Lyskilder, (Finn M. Poulsen, Rysensteen Gymnasium)

Vedlagt en loggerprofil med nogle spektre fra lyskilder, men nok så væsentlig øjets følsomhedskurve. Desuden en wordfil med et arbejdsark til elever om forskellige lyskilder og energirigtighed.

Lyskilder_red_tekst.doc
Div.lamper+øjet.cmbl
 

 

Sensorer: Spektrofotometer

Niveau: C og B

 

     

Spektrallinier, opgave (Tina Bove Riisgaard, Silkeborg Gymnasium)

En lille opgave, som fungerede fint i en af mine 2g-ere (B-niveau)

Spektrallinier-opgaver.doc
ukendt spektrum.cmbl
brint.cmbl
databogen.pdf
 

 

Sensorer: Spektrofotometer

Niveau: B

 

     

Jordens atmosfære, Frauenhoferlinier (Tina Bove Riisgaard, Silkeborg Gymnasium)

Jeg spektrofotometeret mod solen (3 cmbl-filer er vedhæftet).

Tænk at kunne bestemme grundstofindholdet i jordens atmosfære. Jeg synes det er lidt vildt.

 

Lys fra solen.doc
solen1.cmbl
solen3.cmbl
solen4.cmbl
Kommentar.txt
Re,Leo Sørup.txt
Leo SørupHelium.cmbl

 

Sensorer: spektrofotometer

Niveau: alle

 

     

Plancks konstant (Tina Bove Riisgaard, Silkeborg Gymnasium)

Vedlagt en øvelsesvejledning til at bestemme Plancks konstant, hvor lyskilden er lysdioder

 

Plancks Konstan1.doc
gron1.cmbl
gron.cmbl
planck.xlsx

 

Sensorer: spektrofotometer

Niveau: B og A

 

     
     

Energi

Afkøling af blylod, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

En elevvejledning i at analysere en afkølingskurve. Modelopbygning som indbefatter Newtons varmeledning og Stefan Boltzmanns strålingslov. Stefan Boltzmanns konstant bestemmes.

Vejledning.afkøling af blylod.doc

Afkoel.lod.analyse.cmbl

Afkoeling.lod.2zFY.cmbl

 

Sensorer: Stainless temp.sensor

Niveau: B og A

 

Fordampning og afkøling, (Peter Schwartz Jensen, Alssundgymnasiet Sønderborg)

 

Mit formål har dels været at afprøve en Ohaus-vægt (0,01g/200g), dels at undersøge hvor langt jeg kunne komme ved måling af masse og temperatur på varmt vand i en petriskål som funktion af tiden.

Omtale.doc
m(t) og T(t) for vand nr2.cmbl
m(t) og T(t) for vand nr2+låg.cmbl

 

Sensorer: Temperatur og Vægt

Niveau: B

 
     
     

Måling af strålingsfluks med solarsæt , (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

På en sort kobberplade måles energien fra solstrålingen.

Gennemgang af målinger og analysemetoder.

I eksemplet demonstreres betydningen af starttemperaturen.

Om maaling med solarsæt.doc

Solarkonst.hoej.lav

 

Sensorer: Stainless temp.sensor og temp. punktsensor

Niveau: NV, C og B

 

Solfanger, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Beskrivelse af et solfangereksperiment. Filen er ikke færdig.

Data og databehandling er beskrevet i datafilen

Solfanger.doc

Solfanger 28.juli.cmbl

Sensorer: Stainless temp.sensor

Niveau: B

Varmefylde (Lasse Seidelin, Rysensteen Gymnasium)

 

Introduktion til bestemmelse af varmefylde

Rap 3 energi – Varmefylde.doc

 

Sensorer: Stainless temp.sensor

Niveau: NV og C

 

     

Joules lov og varmeledning (Christian Thune,  Gl. Hellerup Gymnasium)

 

To klassiske øvelser Joules lov og K-værdi kombineret med Logger-Pro giver mulighed for at kigge på varmestrømme uden kendskab til differentialregning.

opvarmning.DOC

 

Sensorer: Stainless temp.sensor 

Niveau: C og B

 

Varmefylde, (Finn M. Poulsen,  Rysensteen Gymnasium)

 

Formål: at bestemme den specifikke varmekapacitet, cg, for kølervæske og for granit. 2 Elevvejledninger og to kommentarer.

Forsøg_varmekapacitet_køler.doc

Moddeler_i_varmekapacitet_granit.doc

 

Sensorer: Stainless temp.sensor 

Niveau: C

Kølevæskes specifikke varmekapacitet.txt

Varmekapacitet med modeller SkoleKom.txt

Elkedel, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Sammenhæng mellem energitilførsel og temperaturstigning måles.

Vands varmefylde bestemmes.

(Der er både en elementær og en mere avanceret analyse)

Elkedler og varmefylde.doc

To elkedler.b.cmbl

Elkedler.a2.cmbl

 

Sensorer: Stainless temp.sensor og temp. punktsensor 

Niveau: C og B

 

Schürholtz Apparat , (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Bestemmelse af et metals varmefylde.

Gennemgang af målemetode og dataanalyse.

Schürholtz.doc

Kobber2.schurholtz.cmbl

 

Sensorer: Stainless temp.sensor og 2 temp. punktsensor

Niveau: B

 

Bevægelse med gnidning, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Formålet er at eftervise, at ændringen i systemets mekaniske energi er lig det arbejde, som udføres af den ydre kraft (her gnidningskraf-

ten på en slæde, der trækkes af et træklod). Elevvejledning.

Bevægelse med gnidning.doc

 

Sensorer: CBR- og kraftsensor 

Niveau: C og B

 

Svingende lod, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

For et svingende lod undersøges, hvordan loddets mekaniske energi aftager med tiden. Dette gøres for forskellige masser af lodder med (næsten) samme form.

Der opstilles en matematisk model og laves dataanalyse.

 

Sensor: Fotogate

Niveau: B og A

svingende.lod.1.doc

lod.20g.cmbl

lod.20g.fit.cmbl

lod.60g.cmbl

lod.60g.fit.cmbl

lod.100g.cmbl

lod.100g.fit1.cmbl

billede.JPG

     

Kvælstofforsøg (Tina Bove Riisgaard, Silkeborg Gymnasium)

 

Jeg har sammen med mine elever (A og B-niveau) lavet at par varmelære forsøg, hvor det er nødvendigt at tage hensyn til omgivelsernes energi-bidrag. Det i sig selv synes jeg har været lærerigt.

Den specifikke fordampningsvarme for kvaelstof.doc
Den specifikke varmekapacitet for messing.doc
kvaelstof med lod.cmbl
kvaelstof med varmelegeme.cmbl
Lærer_kommentar.txt

 

Sensorer: Elektronisk vægt

 

Niveau: Fysik A og B

Luft og tryk

Lufttermometer, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Eksperiment og analyse af data med bestemmelse af temperaturens absolutte nulpunkt.

Data, dataanalyse, elevvejledning og et billede.

 

Sensorer: Temp. og tryksensor

Niveau: NV, C og B

Eksperiment.lufttermometeret.doc

Lufttermometer elkedel.cmbl

Lufttermometer cirkulator.cmbl

Vejledning.Gay Lussacs 1. lov.doc

Elkedel.lufttermometer1.cmbl

Billed.af.rør.jpg

Boyle Mariottes lov, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

En elevvejledning (1. g niveau)

BoyleMs.lov.doc

Sensor: Tryksensor

Niveau: NV og C

Luftballoner (Tina Bove Riisgaard, Silkeborg Gymnasium)

 

Jeg har i en 2g-fysik (B-niveau) leget med ubåde og luftballoner. De sidste er lavet af almindelige tynde institutionsplastikposer. Vi har til dataopsamlingsforsøget klistret 4 tynde poser sammen med tape. Dernæst har vi pustet luftballonen op med en varmluftspistol og målt opdriften.

Luftballoner og ubaade - elevvejledning.doc
Luftballon - resultater og lidt databehandling.doc
Luftballon.cmbl
Kommentarer.txt

 

Sensorer: Elektronisk vægt og termosensor

 

Niveau: Fysik B

     

Mættede vanddampes tryk (Inga Kjær, Holstebro Gymnasium)

 

Forsøg med mættet vanddamps tryk vil være relevante i forbindelse med emnet meteorologi.
De er primært tiltænkt naturvidenskabeligt grundforløb som demonstrationsforsøg, men kan også inddrages i fysik i tilsvarende sammenhæng.

Mættet vanddamps tryk.doc
Maettet vanddamps tryk.cmbl
Maettet vanddamp luftkoeling.cmbl

 

Sensorer: Stainless temp.sensor og tryksensor

Niveau: B, C og NV

 
     

Mekanik

Jævn Cirkelbevægelse, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Elevvejledning. Et billede af opstillingen mangler.

Et eksempel på en måling:

Flere målinger med dataanalyse:

Vejledning.doc

CirkelbevægelseB.cmbl

Cirkelbevægelse2.cmbl

 

Sensorer: Kraftsensor og fotogate

Niveau: B og A

 

Faldforsøg, (Martin Schwebs Rasmussen, Alssundgymnasiet Sønderborg)

 

Faldforsøg med luftmodstand.

Faldforsøg-beskrivelse.doc

 

Sensorer: Videokamera

Niveau: B og A

 
     

Bevægelse analyseret ud fra videoklip, (Søren Toft, Virum Gymnasium)

 

Jeg synes der er en pædagogisk pointe i at bede eleverne bruge deres egen teknologi (mobiltelefonerne) til at måle boldens bevæ-gelse. Da det er et Fysik B hold, så er det kun bevægelse i en dimension vi har set på.

Acceleration bestemt ud fra videoklip.doc

 

Sensorer: Videokamera (mobiltelefoner)

Niveau: B

 
     

Standselængde, (Leo Sørup, Ikast Gymnasium)

 

Formålet med denne journal er at undersøge sammenhængen mellem standselængde og kinetisk energi af en træklods, der glider hen over et gulv, og dermed bestemme gnidnings­koefficienten mellem træ og gulv

Standselængde.doc

billede.doc

 

 

Sensorer: Fotogate

Niveau: B

 
     

Armbrøst og pil, (Leo Sørup, Ikast Gymnasium)

 

Formålet med rapporten er at måle kraften i en armbrøst og sammenligne pilens kinetiske energi med kraftens arbejde

Armbrøst og pil.doc

billede.armbrøst.doc

 

Sensorer: Fotogate og kraftsensor

Niveau: B og A

 
     

Hooks lov (kræfter) (Leo Sørup, Ikast Gymnasium)

 

Formålet er at måle

  • sammenhængen mellem kraft og forlængelse af en fjeder
  • sammenhængen mellem kraft og forlængelse af en elastik
  • sammenhængen mellem kraft og afbøjningen af en fastspændt tynd træliste

Måling af kræfter med LabPro.doc

 

 

Sensorer: kraftsensor

Niveau: B og A

 
     

En tivoli tur, (Niels Kruse, Rysensteen Gymnasium)

 

Jeg har været i Tivoli med mine 3.g'ere og vedlagt kan I se hvad vi fik ud af det

 

 

Sensorer: Accelerationssensor

Niveau: A

DetGyldneTårn.cmbl

Dæmonen.cmbl

Himmelskibet.cmbl

Monsunen.cmbl

Pariserhjul.cmbl

 

 

 

Hoppende Bold (Niels Kruse, Rysensteen Gymnasium)

 

I denne øvelse undersøges hvordan en bold hopper.
Til øvelsen benyttes en CBR og en TI89 med programmet Ranger.

Sensorer: Accelerationssensor

Niveau: A, B, C

Kommentar.txt
BoldDrop-Energi.doc
main.ranger.89p
HoppendeBold-ElevRapport.pdf

 

 

 

     

Faldforsøg, (Bjarne Østergaard, Holstebro Gymnasium)

 

Faldforsøg med luftmodstand undersøgt ved videooptagelser og analyse med Logger Pro.

Teori for bevægelse med modstand proportional med

Undersøgelse af fald med 1u.doc

 

Fald med modstand proportio.doc

 

Sensorer: Digital kamera

Niveau: B og A

 

     

Galilei´s skråplan (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

En kugle og en vogns bevægelse på et skråplan.

To eksempler.

 

Noter om Galilei´s og Newtons bevægelseslære:

Vejledning skråplan.doc

Vogn på skraaplan.cmbl

Kugle på skraaplan.cmbl

Galilei og Newton.frie fald og et hop.doc

 

Sensorer: CBR

Niveau: B og A

 

 

Kraftplatform  (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Indeholder bl.a. beskrivelse for, hvordan et hop med afsæt på en kraftplatform kan analyseres med Logger Pro

Galilei og Newton.frie fald og et hop.doc

Spring af Tom.cmbl

 

Sensorer: Kraftplatform

Niveau: A

 

     

Kraftplatform  (Dennis Nielsen, Favrskov Gymnasium)

 

Et hop på en kraftplatform analyseres med IT-interactiv

Et hop målt med kraftplatform ver 011.zip

 

Sensorer: Kraftplatform

Niveau: A

 

     

Video og bevægelse, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Noter/elevvejledning om videoanalyse af en bevægelse - kuglestød, længdespring og et løb - som brugt ved et AT forløb i 1. g

De to datafiler hører sammen, og skal ligge i samme mappe.

Analyse.22.9.doc

Kuglestoed4.cmbl

DSCN1899.MOV

Sensorer: Digitalt kamera

Niveau: C, B og A

Videoanalyse med et Månehop (Jacob Jalving, Rosborg Gymnasium)

 

Skrå kast og et hop på Månen

videoanalyse med månehop.doc
moonjump.avi
 

Sensorer: Digitalt kamera

Niveau: C, B og A

 
     

Stød i 2 dimensioner (Peter Panum Kjeldsen, Rosborg Gymnasium)

Skrå kast og stød med videoanalyse

Videoanalyse af bevægelser.doc
 

Sensorer: Digitalt kamera

Niveau: B og A

 
     

Gnidningskraft/Gnidningskoefficient, (Caroline Abate, Holstebro Tekniske Gymnasium)

 

Formål: Finde den statiske og dynamisk gnidningskraft og -koefficient for diverse materialer

gnidningskræfter - øvelse.doc

 

Sensorer: Kraft sensor
Niveau: B

 
     

Skrå kast, (Caroline Abate, Holstebro Tekniske Gymnasium)

 

Det er øvelsens formål at undersøge det skrå kast og sammenligne de målte resultater med teorien

skrå_kast_KE2.doc

  Sensorer: Digitalt kamera
Niveau: A
 
 

Skrå kast  (Ole H Henriksen, Helsingør Gymnasium)

 

Her er en lidt større øvelse med det skrå kast + videoer og cmbl fil

Sensorer: Videooptager (digital)

Niveau: A og B

DET SKRÅ KAST DASG 2008.doc

Syv.videoer.Skrå kast.zip
Mekanisk energi for graf for 60 grader[1].cmbl

 

 

 

Harmonisk bevægelse, (Ole H. Henriksen, Helsingør Gymnasium)

 

Formålet er, at eftervise formler for en harmonisk svingning, at eftervise Hooks´s lov og at finde formler for seriel- og parallel- kobling af fjedre. Elevvejledning.

HarmoniskSvingning.doc

 

Sensorer: CBR- og kraftsensor

Niveau: A 

 

Den faldende snor, (Ole H. Henriksen, Helsingør Gymnasium)

 

Øvelsen går ud på at undersøge en snor, der sidder fast på en krog i den ene ende, og som slippes med hånden i en position, hvor den frie og den faste ende holdes i samme højde. Det giver et "overraskende" resultat. Filen indeholder en vejledning og analyse af forsøget.

Fysikøvelse om en faldende snor.doc

Et lille overraskende fysikforsøg Den faldende snor.txt

 

Sensorer: Videokamera

 

Niveau: Brugt i forbindelse med en 3. års opgave

En gåtur på en computerskærm, (Niels Andersen, Horsens Gymnasium)

 

Hermed en elevøvelse i i den indledende bevægelseslære i fysik: Hvordan ser en gåtur ud på computerskærmen?
I Øvelsen benyttes bevægelsessensoren og en timerstrimmel.

Gå en tur vejledning.doc

 

Sensorer: CBR bevægelsessensor

 

Niveau: Fysik C, evt. B og NV

Måling af acceleration, kraft og højde (via tryk), (Henrik B. Nørregaard, Egå Gymnasium)

 

Her er en lille introduktion til Verniers Wireless Dynamics Sensor System.
Den kan måle acceleration i 3 dimensioner samt højde og kraft.

Trådløs intro-DASG.doc

 

Sensorer: Wireless Dynamics Sensor

 

Niveau: Fysik B og C

     

Enertimoment, (Leif Steffensen, Holstebro Tekniske Gymnasium)

 

Her er en øvelse om inertimoment og dets betydning for et legemes acceleration. Der måles op en rullende cylinder og en jo-jo.

Omtale.txt
Accelererede roterende legemer.doc
jo-jo1.cmbl
Øvrige.cmbl.enertimoment.zip

 

Sensorer: Bevægesensor (CBR)

Niveau: A

 

 

 

 

Luftmodstand (Ole H Henriksen, Helsingør Gymnasium)

 

Her er den sædvanlige øvelse med luftmodstand og kageforme
 

Sensorer: Bevægesensor og en vægt

Niveau: B og A

Luftmodstand kageformeDASG2008.doc
1 Kageform.cmbl
4 Kageform.cmbl
graf v.cmbl
graf v^2.cmbl

 

 

 

     

El og magnetisme

Elektriske kredsløb, karakteristikker (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Øvelsesvejledning vedr. måling af diverse karakteristikker:

Danielle element:

2 resistorer og deres seriekobling:

2 resistorer og deres effekter:

Karakteristikker.doc

Daniel.element.pb.cmbl

Karakt. for resistorer.2z.cmbl

Karakt. for resistorer.2z.2.cmbl

En pæres karakteristik.

Her vises, hvordan den kan optages som en tidskurve:

Pære.ny.cmbl

Pære.ny2.cmbl

  Sensorer: Strøm- og spændingssensorer
Niveau: B
 
     

I-U karakteristikker (Peter Schwartz Jensen, Alssundgymnasiet Sønderborg)

 

Demoforsøg:
Der bruges to spændingsmålere (VP-BTA), idet Ohms 1.lov forudsættes, hvorfor strømstyrken kan måles som et spændingsfald pga. af proportionaliteten

Omtale.doc
diode.cmbl
pære.cmbl
Øvrige.I_U kar.zip

Opstillingen.JPG

 

Sensorer: 2 Spændingssensorer

Niveau: B

 

 

 

 

Ohms 2. Lov (Ole H Henriksen, Helsingør Gymnasium)

 

En øvelse om Ohms 2. lov - Batterier

 

Sensorer: Strøm- og spændings sensorer

Niveau: B og A

Ohms 2. lov DASG 2008.doc
Flere.cmbl.Ohms 2. lov.zip

 

 

 

     
 

En kapacitor øvelse, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Elevvejledning i kapacitor-øvelse, hvor databehandling laves vha. Logger Pro.

Niveau: A

Kapacitor.doc

 

 

 

En kapacitor øvelse, (Ole H Henriksen, Helsingør Gymnasium)

 

Formål er, at eftervise formler for kobling af kapacitorer samt for op- og afladning af kapacitorer
Sensorer: spændingsmåler

Niveau: A

Kapacitorer DASG2008.doc

 

 

 

     

La Places lov, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Elevvejledning, hvor databehandling laves med Logger Pro.

To filer med data.

 

LaPlaces lov.doc

La places lov.cmbl

Vinkelafhængighed.cmbl

 

Niveau: B og A

 

     

e/m, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Fællesrapport lavet af 3mFY:

Sammenhæng mellem B-feltet i Helmholtz spolerne og Strømstyrken bestemmes:

Feltets homogenitet undersøges:

Nord bestemmes:

Databehandling, hvor e/m beregningerne udføres:

Sensorer: B-sensor

Niveau: A

Rapport.e div m.doc

 

B.Kalibrer Helmh.spoler.cmbl

B som funktion af radius.cmbl

Bestemme nord.cmbl

e div m.cmbl

 

 

 

Joules lov, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Elevvejledning:

To elev forsøg:

 

Her er vist et eksempel på databehandling, hvor der også er korrigeret for varmetabet til omgivelserne

Vejl.Joules.lov.doc

Joules lov.nicoline.cmbl

Joules.lov.andreas.cmbl

Eksp.Joules.lov.med datab.doc

 

Sensorer: stainless temp.sensor

Niveau: B

 
     

Kraften mellem kondensatorplader, (Leif Steffensen, Holstebro Tekniske Gymnasium)

 

I denne øvelse arbejdes med en pladekondensator og  dens kapacitet og den elektriske kraft, der virker mellem dens plader, skal måles

Pladekondensatoren.doc

 

Sensorer: spændingssensorer og digital vægt

Niveau: A

 

     

Induktion, (Leif Steffensen, Holstebro Tekniske Gymnasium)

 

Her er en lidt anderledes øvelse i induktion, idet der også er lidt fysisk pendul med. Det er samtidig en øvelse, der viser, hvordan man kan "hale" noget fornuftigt ud af et meget støjfyldt signal.

Oevelse i Induktion.doc
Oevelse i Induktion - Data og analyse.doc
Måling 1.cmbl
Øvrige.cmbl.Induktion.zip

 

Sensorer: spændingssensorer og B-felt sensor

Niveau: A

 

 

 

 

 

 

 

Atom og kernefysik

Henfald for Ba137m, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Aktiviteten for et radioaktivt henfald følges. Der skal laves undersøgelse af tællestatistik (kvadratrodsreglen). Elevvejledning.

Et eksempel på målinger med databehandling:

T½ og tællestatistik.doc

 

Ba137m_henfald1.cmbl

Tællestastik2b.cmbl

 

Sensorer: M&S Radiation tube sensor + GM-rør

Niveau: C og B

 

 

Henfald for en Pa-kilde:, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Data med databehandling.

Bemærk, at baggrundsaktiviteten aflæses som det niveau, som aktiviteten nærmer sig asymptotisk

Pa-kilde.cmbl

Sensorer: M&S Radiation tube sensor + GM-rør

Niveau: C og B

 

Halveringstid  (Ole H Henriksen, Helsingør Gymnasium)

 

Halveringstid for Ba-137 og Pa-234

Sensorer: Ratemeter med GM-rør

Niveau: B og C

Halveringstider DASG2008.doc
Ba-137[1].cmbl
Pa[1].cmbl

 

 

 

     

Neutronkilde, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Data fra en neutronkilde analyseres vha. Logger Pro. En vejledning samt et eksempel på data og databehandling:

Niveau: B og A

Neutronaktivering af sølv.doc

Neutronaktivering.cmbl

 

 

 

Røntgen, (Leo Sørup, Ikast Gymnasium)

 

Automatisk optagelse af spektre

Sensorer: Ratemeter og spænding

Niveau: B og A

Røntgenstråling med LabPro.jpg
Røntgenstråling med LabPro.doc
30 kV røntgenstråling mod et ukendt krystal.cmbl
30 kV røntgenstråling mod et LiF-krystal.cmbl
Røntgenstråling med LabPro SkoleKom.txt

 

 

 

     

Andet

Statistiknoter og elevøvelse, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

Noter om statistik og usikkerhed. Teori og praktiske eksempler:

En elevvejledning. Statistisk undersøgelse:

Data til ovenstående:

Niveau: Alle niveauer

om.usikkerhed4.doc

Statistisk. undersøgelse. 2z.doc

Gnidning.statistik.cmbl

 

 

 

Apparat usikkerhed, (Per Brønserud, Sct. Knuds Gymnasium)

 

To eksempler på bestemmelse af måleapparaturets "apparat"-usikkerhed: Her måles usikkerheden på en måling med en lysmåler og en spændingsmåler

Niveau: Alle niveauer

statistik.lysmåler.voltmåler.cmbl